Kuuntele blogi
Osallistuimme kolmen hengen tiimillä HubSpotin partner-päivään 11.-13.5.2016. Tapahtuma järjestettiin HubSpotin uusissa tiloissa Dublinissa Irlannissa. Minulle osallistuminen oli kaikkiaan jo neljäs HubSpot partneritapahtuma.
Viime vuonna tapahtumassa oli 60 partneria ympäri maailmaa. Tänä vuonna kumppaneita oli paikalla reilut 130 kpl. Eli kasvua tuli viimevuoteen yhteensä reippaat + 50 %. Kasvu on linjassa HubSpotin liikevaihdon kasvun kanssa. HubSpotilla on nyt lähes 19 500 asiakasta reilussa 90 maassa. Toimistoja on kaikkiaan viisi. Siinä vähän perustietoja.
Cindy Goodrich, VP Marketing (Brand & Buzz) HubSpot
HubSpotin kasvu näkyy myös partnereiden keskuudessa. Suomesta meitä oli paikalla kolme platinatason partneria ja yksi kultatason partneri. Suomi on monessa mielessä edelläkävijä HubSpotin kumppaneiden kasvussa. Olemme Pohjoismaiden parhaimmistoa ja Euroopan suurin HubSpot-maa suhteutettuna väkilukuun.
Tässä muutama takeaway matkasta:
Samanaikaisesti kun markkinointiautomaatiotyökalujen määrä on kasvanut nopeasti, niin HubSpotin kasvu lyö markkinat. Tämä johtuu pitkälti siitä, että inbound-metodi, kuten me sen tunnemme, on syntynyt HubSpotin kehitystyön tuloksena. Kysymys ei ole pelkästään softamyynnistä tai työkalusta, jota halutaan myydä asiakkaille ja kasvattaa asiakkaan teknologian määrää. Kysymys on siitä, että tuetaan asiakkaita hallitsemaan kokonaisuus verkosta myyntiin ja huolehtimaan nykyisistä asiakkaista mahdollisimman hyvin. Tämä näkyy korostetusti HubSpotin tavassa tehdä myynnin ja markkinoinnin ohjelmistoa.
HubSpot painottaa rekrytoinnissa kulttuurin merkitystä. Eräs asiakas kysyi minulta, että miten HubSpot eroaa muista järjestelmistä. Jouduin tätä pohtimaan paljonkin ja lopulta totesin, että kulttuuri on se tekijä, joka erottaa HubSpotin muista toimijoista.
HubSpot Culture Code on ohjaava tekijä, josta halutaan pitää kiinni ja joka ohjaa toimintaa todella 100-prosenttisesti. Tämä näkyy asiakkaille siten, että palvelu on huolehtivaa, järjestelmällistä ja asiakasta ei koskaan jätetä yksin myynnin ja markkinoinnin ongelmien kanssa.
Ohjelmistojen tekemisestä tuttu ketterä kehitys on tullut myös verkkosivujen suunnitteluun. Kun aikaisemmin perinteisessä maailmassa tehtiin verkkosivuja, ei tekeminen perustunut kovinkaan paljoa dataan vaan designiin. Design ohjasi tekemistä hyvin paljon. Lisäksi verkkosivut uudistettiin 2–3 vuoden välein. Verkkosivujen uudistamisesta tuli yritykselle raskas ja resursseja kuluttava projekti. Uusi tapa asennoitua verkkosivujen tekemiseen on rakentaa verkkosivut ketterästi. Ensin rakennetaan strategia ja julkaistaan sivut, joita sitten lähdetään edelleen kehittämään. Sivuston ja sisällön toimivuutta mitataan jatkuvasti ja muutoksia tehdään dataan perustuen. Tämä on uusi tapa kasvattaa myyntiä ja mahdollistaa sisältöjen personoinnin asiakkaalle sopivaksi.
Ostamisen muuttuessa myös tapa tehdä myyntiä on murroksessa. Asiakkaan auttaminen ja tukeminen koko myyntiprosessin aikana on keskiössä uudessa tavassa myydä. Kun perinteinen myyntitapa on keskittynyt prospektointiin, presentointiin ja kauppojen päättämiseen, keskittyy inbound-myynti koko myyntiprosessin rakentamiseen asiakkaan ostoprosessin ympärille.
Ajattele, jos voisit luopua useista järjestelmistä ja saada yhtenäinen myynnin ja markkinoinnin prosessi hallintaan. HubSpotin tapa tuottaa palveluita myynnin murrokseen on markkinoilla ainutlaatuinen, sillä se hallitsee koko markkinoinnin ja myynnin ketjun. HubSpot hallitsee koko prosessia mitattavasti. Verkkosivut, hakukoneet, sosiaalinen media, blogit, kampanjat, myynti, CRM, telemarkkinointi (HubSpotissa on täysiverinen soittokone myyjille, sopimukset, mainonta, raportointi yms.) kaikki ovat yhdessä ja samassa järjestelmässä mahdollistaen täydellisen läpinäkyvyyden ja mitattavuuden.
Jani Aaltonen, Sales Communications ja David McNeil, VP Global Partner Program & Strategy, HubSpot
Parasta antia näissä kumppanitapaamisissa HubSpotin agentuuriverkoston kanssa on ihmisten tapaaminen. Suomessa on nyt kolme platinatason kumppania ja olemme suurin HubSpot-maa Pohjoismaissa. Tapaamisissa kävi hyvin selväksi, että me suomalaiset olemme maailmalla arvostettuja markkinoinnin ja myynnin ammattilaisia. Tästä statuksesta voimme kansainvälisesti olla todella ylpeitä. Vanha käsitys suomalaisten myynnin ja markkinoinnin taidoista voi tässä yhteydessä heittää romukoppaan!
Kiitos HubSpot ja kumppanit! Tapaamme seuraavaksi Inboundissa marraskuussa.
Janilla on yli 20 vuoden kokemus asiakasyritysten myynnin kasvattamisesta. Hän on erikoistunut inbound-markkinointiin, myyntiin, konvertoimaan verkkovierailijoista myyntiliidejä sekä siihen, miten tehdään myyntiä niin, että ihmiset todella ostavat. Jani on merkittävä sosiaalisen median tekijä markkinoinnin ja myynnin parissa. Hänen suosituimmat kanavansa ovat podcastit KasvuPodcast, Lead & Trust, Myyntikanava ja Suoraa puhetta.