Miten suorittaa A/B-testaus HubSpotin landing pagella?

Artikkelissa näytetään, kuinka suorittaa A/B testaus HubSpotin ländärillä

Aloitetaan valitsemalla landing page, jolle A/B-testaus halutaan suorittaa. Tämä tapahtuu navigaatiosta Marketing-->Website-->Landing pages. Valitaan ländäri jolle testaus halutaan tehdä:

Luo A/B -variant

 

 

Jotta testistä saatava data olisi mahdollisimman luotettavaa, suosittelemme tekemään vain yhden muutoksen variaatioon kerrallaan. Muutos voi olla esimerkiksi :

  • Copy-tekstin muutos
  • CTA-bannerin väri
  • Sivun kuva/video
  • Lomake

 

Kun muutos on tehty, voidaan A/B-testi julkaista. Nyt HubSpot alkaa automaattisesti jakamaan liikennettä näiden kahden eri variaation kesken. Tuloksia pääsemme analysoimaan Landing pagen asetuksista, Variatons-välilehdeltä.

Landing page submissions on HubSpot

On mahdoton sanoa, mikä on riittävä määrä sivustoliikennettä A/B-testaukseen. Mitä suurempi määrä, sen luotettavampaa dataa luonnollisesti saamme. Ennen testauksen aloittamista, voidaan määrittää ajanjakso, jolta dataa tutkitaan. (Esimerkiksi 2 viikkoa tai kuukausi).

Sivustoilla joilla on vain vähän liikennettä, voidaan testausta tehostaa esimerkiksi heatmappauksella, palautekyselyn asentamisella tai asiakkaita palvelevalla live-chatilla. Lisää tietoa täältä.

Kun AB-testaus on saatu päätökseen, analysoimme tulokset variaatioiden välillä ja valitsemme paremmin suorittaneen version voittajaksi valitsemalla Choose as winner.

Lisää tietoa A/B-testauksesta täältä.