Blogi | Sales Communications

Yrittäjä kesälomalla - chatbot hoitaa kesäliidit ja ajanvarauksen!

Kirjoittanut Taru Tammikallio | 13.6.2018 5:09

Kesä lähestyy ja ihmiset alkavat pikkuhiljaa jäämään lomille, mutta asiakkaat vaativat edelleen palvelua, usein jopa 24/7. Miten käy bisneksen? Valuvatko potentiaaliset liidit ohi ja sitä kautta kilpailijalle? Pystyykö kesälomaa ollenkaan pitämään, jos haluaa nappailla liidejä myös hellepäivinä?

Onneksi internet, teknologia ja tekoäly mahdollistavat kommunikoinnin - jopa liidien keräämisen, sillä aikaa kun lomailet kotona, mökillä tai toisella puolella maapalloa. Avuksi suosittelemme ottamaan HubSpotin chatbotin - apurisi asiakkaan auttamiseen ja liidien keräämiseen, silloin kun itse nautiskelet kylmää juomaa riippumatossa ja otat rennosti. (Tutustu myös blogeihin: Suomenkielinen chatbot ja Mitä on conversational marketing).

 

Myös yrittäjän on lomailtava

Maailma muuttuu - ja hyvä niin. Ennen yrittäjän oli liki mahdotonta pitää lomaa, jollei halunnut pienentää palkkapussiaan merkittävästi. Osa yrityksistä palkkaa kesätyöntekijän, mutta aina se ei ole mahdollista. Toiset pistävät toimiston kiinni ja jäljelle jäävät ne, joiden toiminta on kesäisin hieman hiljaisempaa, mutta jotka haluavat silti palvella asiakkaitaan.

Mikäli kuulut heihin, jotka lomista huolimatta haluavat panostaa palveluun ja asiakaskokemukseen, suosittelemme ottamaan chatbotin käyttöön. Mitä hyötyjä chatbotista sitten on ja miten se helpottaa yrittäjän elämää?

1. Neuvoo asiakkaita

Kun asiakas tulee verkkosivuillesi ja haluaa kysyä neuvoa ongelmaansa, botti rientää avuksi. Hyvin ohjelmoitu botti osaa vastata yleisimpiin kysymyksiin ja neuvoa potentiaalisen asiakkaan eteenpäin.

2. Kvalifioi ja kerää liidejä

Chatbot keskustelee asiakkaan kanssa ja vie hänet kohti ajanvarausta. Voit lomailla rauhassa, kun tiedät, että botti varaa ajan keskusteluun tai tapaamiseen asiantuntijan kanssa ja kerää liidit puolestasi.

3. Tarjoaa lisää tietoa 

Kun asiakas saapuu verkkosivuillesi ja haluaa lukea tietoa vaikkapa sosiaalisen median markkinoinnista, chatbotti auttaa tässäkin. Asiakkaan kirjoittaessa kenttään “haluan lukea lisää sosiaalisen median markkinoinnista”, botti tarjoaa pyydettyä sisältöä. Näin asiakkaan ei tarvitse etsiä tietoa itse.

4. Parantaa asiakaskokemusta ja lisää luottamusta

Ennen kaikkea, asiakas kokee tulleensa palvelluksi, jopa keskellä juhannusyötä. Tämä jos jokin, parantaa asiakaskokemusta ja lisää luottamusta yritystä kohtaan. Asiakas kokee olevansa merkittävä, koska saa hyvää palvelua myös virka-ajan ulkopuolella, eikä häntä ei ole unohdettu. Tämä onkin botin suurin hyöty, sillä hyvä asiakaskokemus ja luottamus yritystä kohtaan ovat hyvän yhteistyön edellytys.