Blogi | Sales Communications

Social Selling – kokemuksia mestareilta

Kirjoittanut Jael Nyman | 28.5.2018 5:51

Hiljaisia ja liian vaatimattomia. Siinä stereotyyppinen kuva suomalaisista. Nuo adjektiivit, joilla meitä joskus kuvaillaan, eivät sovi hyvin yhteen markkinoinnin ja myynnin social selling -trendin kanssa.

Näyttää kuitenkin siltä, että stereotypiat kannattaa unohtaa. Suomesta löytyy nimittäin loistavia social sellingin huippuosaajia. Huhtikuun 19. päivänä järjestetyn Digital Sales Day -tapahtuman yhteydessä pääsimme paneelikeskustelussa kuulemaan kahdeksan menestyksekkään yrittäjän tarinan siitä, miten social selling on auttanut heitä uralla ja liiketoiminnassa.

Social selling: mitä ja kenelle?

Social selling, on tuloksia tuottava myyntimalli, joka toimii alalla kuin alalla. Se on oman henkilöbrändisi kautta tapahtuvaa luottamuksen rakentamista sekä verkostoitumista ja vaikuttamista niissä kanavissa, joissa sinun asiakkaasi ovat. Tänä päivänä social selling tapahtuu pitkälti sosiaalisen median avulla, riippuen asiakkaistasi esimerkiksi LinkedInin, Twitterin tai vaikkapa YouTuben kautta.

Social selling vaatii vahvan henkilöbrändin. Ville Tolvanen, yksi Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi -kirjan kirjoittajista kiteyttää hyvin henkilöbrändäyksen merkityksen Helsingin Sanomien haastattelussa 4.2.2018 :  

“Henkilöbrändäys on henkivakuutus omalle työuralle ja tekemiselle. Mitä arvostetumpi ja maineikkaampi ihminen on, sitä enemmän hänen työlleen löytyy asiakkaita tai sitä paremmin hän pääsee uralla eteenpäin omien tavoitteidensa mukaisesti.”

Jokainen on oman alansa asiantuntija – olitpa sitten kampaaja, markkinointijohtaja tai koneinsinööri. Luot omaa henkilöbrändiä tuomalla oman alasi asiantuntemusta esille sopivassa kanavassa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Samalla myös kasvatat ja ylläpidät verkostoasi ja rakennat luottamusta. Verkostosi voi koostua ystävistä ja tutuista, alasta kiinnostuneista, tulevista asiakkaista ja potentiaalisista työntekijöistä.

Social selling ja henkilöbrändäys kulkevat käsi kädessä. Lue lisää social sellingistä ja siitä, miten voit kehittyä sen avulla blogikirjoituksestamme Mitä on social selling? Kolme käytännön esimerkkiä .

Huipputekijät jakoivat kokemuksia

Digital Sales Day -tapahtuman paneelikeskusteluun Social Selling – kokemuksia aloittamisesta ja tekemisestä osallistui 8 alansa asiantuntijaa: Joni Jaakkola Optimal Performancesta, tietokirjailija Mikko Eerola, Mikko Piippo Hopkinsilta, Markus Koskinen ASUA Remonteista, Heli Järvenpää Sysartista, Perttu Ahvenainen Taitorilta, Matti Perkkiö LämpöYkköseltä ja luennoitsija Jukka Ala-Mutka. Tänään he kuuluvat kaikki Suomen social selling -mestaritekijöiden joukkoon, mutta yhtä samanlaista polkua mestariksi ei ole.

– Minun social selling -ura lähti tavallaan vähän vahingossa liikkeelle. Kävin verkkokurssin ja ajattelin, että tässähän voisi olla tolkkua. Päätin lähteä kokeilemaan. Social selling on minulle ehkä sitä, että mietin ravinto-, treeni-, elämäntapa- ja työhyvinvointiasioita päivät pitkät ja niitä ajatuksia purskauttelen kanaviin. Siellä sitten jengi kiinnostuu ja innostuu, kertoo Optimal Performancen Joni Jaakkola.

 

Katso tallenne paneelikeskustelusta Social Selling – kokemuksia aloittamisesta ja tekemisestä. 

Tänään 90 prosenttia Optimal Performancen yritysmyynnistä tapahtuu niin, että asiakkaat ovat Jaakkolaan yhteydessä, eikä toisinpäin.

Somen kautta voi vaikuttaa

Markus Koskinen ASUA Remonteista puolestaan kertoo, että social selling lähti hänen kohdallaan alunperin liikkeelle halusta uudistaa omaa alaa. Nyt takana on pari vuotta tuloshakuisempaa social sellingiä.

– Halusimme uudistaa remontti-alaa ja tuoda sitä avoimeksi. Meillä on esimerkiksi käytössä mobiiliapplikaatio, jota kautta ihmiset voivat seurata remontin etenemistä. Sitä kautta olemme halunneet aukaista myös yrittäjän, firman, ja työntekijöiden arkea ja koko meidän “mindsetin” ihmisille.

Kun tuodaan omaa tekemistä ja arkea esille, ihmisten on helppo lähestyä. Vaikutus näkyy liikevaihdossa.

– Tulokset puhuvat ainakin meidän mielestä puolestaan ja olemme aidosti ylpeitä niistä. Meillä ylittyi miljoonan liikevaihto viime vuonna ja markkinointiin meni noin kolmisen tonnia jos lasketaan mukaan kaikki messut ja messutarvikkeet. Meidän kauppa tulee verkostoista missä olemme esillä, jatkaa Koskinen.

Panelistit kertoivat myös, mitä asioita he itse kokivat haasteellisina social sellingiin liittyen ja antoivat myös neuvonsa haasteiden selättämiseen.