Blogi | Sales Communications

Sisällön merkitys hakukoneoptimoinnissa

Kirjoittanut Angela Hedberg | 28.1.2019 11:41

Menestyminen orgaanisessa hakukoneoptimoinnissa on ihanaa. Olet esillä ja sinun tarjoamaasi tietoa suosittelee puolueeton taho.

Siinä oli hyvät uutiset ja sitten kylmä totuus iskee: jos tätä ei vielä joku tiennyt, hakukoneoptimointi on haastavaa. Syy siihen on, että todella moni haluaa menestyä ja olla ykkösenä hakutuloksissa. Menestymiseen tähtäävät myös hakukoneet.

Menestyäksesi hakukoneoptimoinnissa sinun tulee pitää mielessä, että hakukoneiden toiminnan pohjalla on itsekkäät vaikuttimet ja samoin on hakukoneesta tietoa etsivillä ihmisillä. Me, tiedon hakijat, haluamme alle sekunnissa oleellista, tuoretta tietoa, käyttäjäystävällisessä ympäristössä. Hakukoneet taas haluavat tarjota sitä meille.

Miten hakukoneet tunnistavat hyvän sisällön?

SEO-strategiaa laadittaessa täytyy pitää kaksi asiaa mielessä: ihmiset ja hakukoneet. Vaikka hakukoneet eivät näe sivuja niin kuin ihminen näkee. Hakukoneinsinöörit ovat luoneet parametrejä parametrien jälkeen päästäkseen mahdollisimman lähelle tätä ihannetta.

Yksi hakukoneiden keino nähdä sivut samaan tapaan kuin sinun ja minun silmin, on suosittuuden mittaaminen. Hakukoneet mittaavat mm. kahta asiaa.

  1. Vierailijoita. Hakukoneet saavat joka päivä valtavan määrän tietoa klikkauksista: kuinka paljon ensimmäistä, toista, jne. hakutulosta on klikattu ja kuinka kauan kullakin sivulla on viivytty. Kyllä, hakukoneet rekisteröivät senkin, jos palaat samantein takaisin hakutuloksiin. Se päättelee, ettet ilmeisesti ollut tyytyväinen sivun sisältöön.
  2. Inbound-linkejä, eli kuinka moni luotettava sivu linkkaa sinun sivuillesi.

Tämän takia hyvin kirjoitetun, tarpeellisen ja oleellisen sisällön merkitystä ei voi hakukoneoptimoinnissa korostaa liikaa.


 

Sisältö on kuningas!

Houkutteleva, hyödyllinen sisältö on siis elintärkeää hakukoneoptimoinnille. Jokainen suoritettu haku - tulee tarpeesta löytää, oppia, ratkaista, ostaa, korjata, hoitaa, tai ymmärtää. Hakukoneet laittavat verkkosivut paremmuusjärjestykseen tyydyttääkseen tämän tarkoituksen mahdollisimman hyvin. Perusteellinen, relevantti sisältö, mikä tavoittaa etsijöiden tarpeet, parantaa mahdollisuuksiasi pärjätä hakutuloksissa.

Kun luot sisältöä, mieti voiko tiedon hakija olla tyytyväinen löytämäänsä? Tunne ostajapersoonasi, heidän ongelmansa ja ennen kaikkea tarjoa niihin ratkaisua. Loistavan sisällön avulla muut linkittävät sinun sivuillesi ja hakukoneet mittaavat paljon pitkiä sivullaoloaikoja.

Markkinoi sisältöjäsi

Markkinoi ahkerasti sisältöjäsi. Näin me tiedonnälkäiset hakijat löydämme sinut ja pääsemme meilaamaan sisältöjäsi linkkeinä ystävillemme, twiittaamaan, jakamaan Facebookissa ja liittämään sitä blogeihimme. Ja upea sisältösi on matkalla kohti internetin valloitusta!