Blogi | Sales Communications

Paljonko markkinoinnin automaatio maksaa?

Kirjoittanut Fanni Parma | 7.9.2016 6:51

Suomi on pikkuhiljaa siirtymässä sisällöntuotannon aikaan ja yhä useampi yritys tuottaa laadukkaita sisältöjä siinä määrin, että Googlessa alkaa joidenkin hakusanojen kohdalla olemaan ruuhkaa. Se, kannattaako leikkiin ryhtyä, kiinnostaa varmasti monia, ja senpä takia tällä viikolla pureudutaan markkinointiautomaation moniin eri kustannuksiin.

Vaikka hinnasta on hiukan epämiellyttävä yleensä puhua, se luonnollisesti kuitenkin kiinnostaa ihmisiä. Eritoten tähän aiheeseen liittyen hinta kattaa monia ensisilmäyksellä varjoon jääviä kustannuksia, jotka täytyy tiedostaa ja ymmärtää ennen markkinointiautomaatioon siirtymistä.


Teknologia ei ole koko totuus

Ennen uuteen käyttöjärjestelmään investointia on syytä painottaa, ettei teknologian hinta ole koko totuus. Itse investointina se ei ole nimittäin kallein mahdollinen. Käytännössä kaikki järjestelmät ovat SaaS-palveluita (Software as a Service), eli niiden käytöstä maksetaan kuukausittain. Softasta riippuen alkuun voi päästä muutamalla satasella tai muutamalla tuhannella kuukaudessa. Vuositasolla voidaan puhua 3000-4000 eurosta aina 50 000 euroon saakka. Hinta riippuu järjestelmän ominaisuuksien monipuolisuudesta. Käytännössä hinta koostuu yleensä kahdesta osasta; kuukausilisenssistä ja käyttöönottoon liittyvien palveluiden kustannuksista.

 

 

Markkinoinnin automatisointiin kannattaa siirtyä pienin askelin. Oppimisprosessin takia ensimmäiset puoli vuotta menee ominaisuuksien harjoitteluun, ja sen jälkeen vasta kannattaa lähteä skaalaamaan ylöspäin. On siis syytä jo heti alussa varautua siihen, että on mahdollisuus laajentaa peliä myöhemmin. Jos ahnehtii jo alussa liian kattavan ratkaisun, voi käyttämätön tai tarpeisiin nähden liian laaja järjestelmä tulla pidemmän päälle turhan kalliiksi sen hyötyihin nähden. Järkevintä on aloittaa pienestä, mutta investoida niin, että myöhemmin on mahdollisuus laajentaa työkalujen määrää pikkuhiljaa.

Myös järjestelmän tekninen käyttöönotto, käyttäjien koulutus, sen testaus ja kehitystyö kuluttavat rahakirstua. Eivätkä nekään ole kokonaishinnan painavimpia tekijöitä.



Sisältö on kuningas

Mikä sitten maksaa markkinoinnin automaatiossa? Sisällöntuotanto tietenkin. Organisaation täytyy varautua siihen, että on tarpeeksi resursseja tuottaa sisältöä, jonka avulla on vaivatonta kerätä trafiikkia verkkosivuille, kerätä konversio pisteitä ja täten myydä enemmän. Sisällöntuotantoon pitää olla valmis investoimaan ainakin 100-150 työtunnilla, eli yhden ihmisen kuukauden työajan verran. Sisällöntuotannon tehtävä ei ole tunkea mielipuolisesti sisältöä ulos ovista ja ikkunoista jatkuvana virtana. Ehei, aluksi pitää määrittää sisällön todellinen merkitys kohderyhmälle, kohderyhmän omat toiveet sekä kohderyhmän aidot tarpeet. Sisällöntuotanto on aikaa vievää työtä, joten pureutuminen kartoitustyöhön, strategiaan ja eritoten kohderyhmän tarpeisiin on erittäin tärkeää. Nimensä mukaisesti tuotetun sisällön tulisi olla kohderyhmille hyödyllistä ja mielekästä. Eihän se muuten ketään kiinnosta. (Lue Miten resurssoida inbound-markkinointi)



Varaa eurojen lisäksi aikaa

Yksinkertaisuus on ehkä tärkein menestyjän valttikortti. Varo yleisintä sudenkuoppaa, eli varaa käyttöjärjestelmän käyttöönottoon ja harjoitteluun tarpeeksi aikaa (Lue 5 yleisintä virhettä markkinoinnin automaation käyttöönotossa). Markkinoinnin automaatioon siirtyminen ei ole mikään yhden yön projekti. Siihen kannattaa suhtautua kuin jatkuvaan prosessiin, joka ottaa, mutta myös antaa käyttäjälleen valtavasti oikein käytettynä.