Blogi | Sales Communications

Näin luot Facebook-yrityssivun

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 1.3.2019 13:58

Facebookin mukaan noin 60 miljoonaa yritystä maailmassa hyödyntää Facebookia kanssakäymisessä kohdeyleisöjen kanssa. Suomalaisille alusta on suosituin sosiaalisen median kanava, joten Facebookia kannattaa hyödyntää myös B2B-markkinoinnissa ja tutkia, mitä kaikkea Facebook yritykselle voi tarjota. 

Facebook-yrityssivun avulla löydyt helpommin

Parhaiten yritys antaa mahdollisuuden kohdeyleisölleen löytää itsensä Facebookista luomalla palveluun oman sivun. Yrityssivun avulla voidaan paitsi tiedottaa ajankohtaisista asioista ja luoda sosiaalisen median seuraajakuntaa, myös tehdä mainontaa Facebookissa ja löytää siten uusia yleisöjä.

Alusta mahdollistaa myös esimerkiksi Facebook-livelähetykset ja vaikkapa inbound-kampanjamateriaalien tehokkaamman jakelun. Olennaista on, että kohdeyleisö kytkeytyy kanavalle täysin vapaaehtoisesti tykkäämällä sivusta – sinulla on siis mahdollisuus tavoittaa yleisö, joka on pelkkänä korvana viesteillesi, kunhan vain osaat paketoida ne heille tarpeeksi kiinnostavalla tavalla.

Lisäksi business pagen kautta saat arvokasta dataa kohdeyleisöstäsi ja näet, minkälaisista sisällöistä he ovat kiinnostuneita. Facebook tarjoaa business-sivun käyttäjille analytiikkatyökalun, jonka tarjoamia yleisötietoja voit hyödyntää paitsi Facebookin kanssa työskennellessäsi, myös muualla markkinoinnissasi.

Facebook-sivun luominen on hyvin helppoa ja käy muutamassa minuutissa. Sivu luodaan henkilökohtaisen profiilin kautta, joten sellainen tarvitaan, jotta sivu voidaan perustaa. Vaikka aloittaminen onkin nopeaa, varaa kuitenkin aikaa myös suunnitteluun ja sivun viimeistelyyn.

Ennen sivun perustamista

Ennen kuin lähdet luomaan yrityksellesi omaa business-sivua, tee lyhyt tutkimusmatka kilpailijoiden some-presenssiin ja esimerkiksi sellaisille Facebook-sivuille, jotka ovat ulkoasultaan ja sisällöltään kiinnostavia ja mukaansatempaavia: miten ne hyödyntävät Facebookin tarjoamia business-sivun työkaluja yleisön kasvattamiseen ja sitouttamiseen? Mikä näiden yritysten sivussa on erityisen kiinnostavaa? Miten Facebook B2B-markkinoinnissa toimi?

Voit myös miettiä jo etukäteen, minkälaisia sisältöjä sivullasi jaat. Jos suunnittelet jo hieman ennakkoon somepäivityksiäsi ja jakamiasi sisältöjä, saat sivusi rullaamaan heti perustamisesta lähtien.

Suunnittele sivu etukäteen, jotta sinulla on tarvittavat tiedot ja materiaalit käsillä siinä vaiheessa, kun ryhdyt perustamaan sitä. Tarvitset ainakin seuraavia asioita:

  • Profiilikuva yritykselle – se voi olla vaikkapa yrityksen logo, tai jos kyseessä on tuote tai brändi, kuva avaintuotteesta
  • Kansikuva – business-sivun yläosan banneri, jossa voit tuoda esille yrityksesi brändiä. Muistathan tarkistaa Facebookin ohjeistuksen kuvien mitoista
  • Lyhyt, enintään 155 merkkiä pitkä esittely yrityksestäsi

 

Perustaminen käy minuutissa

Facebook-sivun luominen käy hetkessä. Kohta, josta sivun pääsee perustamaan, löytyy perusnäkymän oikean yläkulman nuolen alta löytyvästä navigaatiosta. Sieltä valitaan kohta perusta sivu (create page).

Voit valita kuudesta eri vaihtoehdosta, minkälaiselle toiminnalle sivun perustat. B2B-bisneksessä yleisimmät Facebook page -mallit ovat joko Local business, Company, organization or institution tai Brand or product.

 

 

Mikäli yrityksesi tekee itse tuotteensa, kyseessä on Brand or product, kun taas esimerkiksi tukkukauppaa harjoittava yritys olisi todennäköisimmin Company, organization or institution.

Kun olet valinnut sinulle sopivan business page -mallin, pyydetään sinua täsmentämään erilaisin kategoriavalinnoin, minkälaiselle yritykselle sivun aiot perustaa.

 

 

Jokaisella sivumallilla on yksilölliset kategoriavalinnat. Esimerkiksi Local business -mallin alla voit merkitä kivijalkaliikkeen karttaan, ja Company, organization or institution -sivu tarjoaa vaihtoehtoja yrityksesi tarkempaan kuvaamiseen. Kategorioita voi myös vaihtaa myöhemmin, jos siihen ilmenee tarve.

 

Viimeistele sivun julkaisu

Kun Facebook-sivu on perustettu, se on heti automaattisesti julkinen. Sivun ulkoasua ja tietoja on kuitenkin hyvä editoida vielä ennen varsinaista julkaisua. Sivun muuttaminen ei-julkiseksi tapahtuu muuttamalla sivun näkyvyysasetuksia. Ne löytyvät pagen oikeasta yläkulmasta settings-valikon alta kohdasta visibilityVoit valita tässä unpublish-vaihtoehdon. Kun sivu on valmis julkaistavaksi, mene samaan kohtaan ja täppää published päälle.

 

 

Facebook auttaa sinut alkuun sivun ulkoasun ja tietojen lisäämisessä. Seuraa sen pagen etusivulla antamia vinkkejä sivusi kehittämisestä. Ensimmäisenä kannattaa lisätä sivuun yrityksen profiilikuva ja täyttää lyhyt, 155 merkkiä kattava kuvaus yrityksestäsi. Pääset lisäämään nämä klikkaamalla vihjelinkkejä.

 

 

Seuraavaksi kannattaa täyttää yrityksen tiedot sivun kohtaan about. Näiden kohtien huolellista täyttämistä suositellaan, sillä ne auttavat asiakkaitasi ja kohderyhmääsi löytämään yrityksesi sivun niin Facebookista kuin hakukoneista. Tähän kohtaan voit lisätä muun muassa yrityksen yhteystiedot, pidemmän tarinan yrityksestäsi sekä esimerkiksi tietoja avaintuotteistasi.

 

 

Ennen sivun julkaisua kannattaa lisätä sivuun vielä yrityksesi brändiä tukeva ja näyttävä kansikuva sivun ylälaidan banneriksi. Tämä tapahtuu viemällä hiiri kansikuvan kohdalle, jolloin siihen ilmestyy nappi edit cover. Painamalla nappia pääset joko valitsemaan Facebookiin jo tallentamistasi kuvista kansikuvan, tai voit ladata koneeltasi sellaisen. Voit käyttää myös videota kansikuvana. 

 

 

Sivusi yläosaan, kansikuvan alle ilmestyy automaattisesti like-, follow- ja share-napit. Voit näiden lisäksi lisätä myös muita nappeja sivuusi, kuten learn more-, book now- tai shop now -painikkeet. Nämä löytyvät kohdasta add button. Sivuun on mahdollista lisätä myös kolmansien osapuolien kehittämiä widget-nappuloita, jotka löydät samasta kohdasta see options -valikon alta.

 

 

Jaa käyttöoikeudet ja julkaise ahkerasti

Kohdasta settings -> page roles pääset jakamaan myös muille yrityksen Facebook-sivun parissa työskenteleville oikeudet sivun käyttöön. Voit jakaa sivun käyttöön eritasoisia oikeuksia sen mukaan, mitä ihmisten on tarkoitus sivun kanssa tehdä. Esimerkiksi sisällöntuottajalle saattaa riittää pelkät sivun julkaisuoikeudet, ja analyst-oikeuksilla voi hakea tietoa sivun statistiikasta, mutta ei esimerkiksi julkaista päivityksiä.

 

 

Mitä enemmän julkaiset, sitä enemmän Facebook auttaa

Kun käyttöoikeudet on jaettu ja sivut on julkaistu, on aika ryhtyä ahkeraan sosiaalisen median seuraajakunnan kasvattamiseen. Paitsi ahkeralla päivittämisellä, tätä voi vauhdittaa ja edesauttaa myös esimerkiksi mainonnan avulla. Muistathan lisätä myös omalle kotisivullesi linkin Facebook-yrityssivullesi.

Sivutykkäysten kerääminen kannattaa paitsi siksi, että yrityksesi näkyvyys kasvaa, myös siksi, että se avaa uusia ominaisuuksia sivulle. Esimerkiksi 400 tykkäyksen jälkeen voit alkaa keräämään julkisia arvosteluja yrityksestäsi ja ne näkyvät Facebook-sivullasi.

Facebook myös auttaa aktiivista käyttäjää. Mitä enemmän postailet ja käytät sivuasi, sitä enemmän Facebook tarjoaa sinulle neuvoja ja vinkkejä siitä, mitä kannattaa seuraavaksi tehdä. Ja sitä enemmän saat myös tietoja kohdeyleisöstäsi ja siitä, miten ja minkälaisten sisältöjen kanssa he viettävät aikaa ja miten heitä kannattaa lähestyä sosiaalisessa mediassa.