Blogi | Sales Communications

Mistä aiheita sisällöntuotantoon

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 18.1.2019 7:30

Tarvitsemme paljon merkityksellistä sisältöä, jotta löydymme hakukoneista, kun asiakkaamme etsii vastauksia omiin kysymyksiinsä. Jokainen yritys päättää itse onko yritys mukana vastaamassa näihin kysymyksiin vaiko ei. Kun vastaus on kyllä, tulee olla riittävästi sisältöä, jonka asiakas kokee merkitykselliseksi.

Tarvitsemme merkityksellistä sisältöä paljon, jotta voimme vastata asiakkaidemme kysymyksiin, löydymme hakukoneista ja luomme merkityksiä yrityksemme palveluiden, tuotteiden ja asiakkaiden maailman välille.

Oleellista on ymmärtää mistä potentiaalinen asiakas on kiinnostunut ja mitä meillä yrityksenä on tähän sanottavaa. Oleellista on ottaa asiakas mukaan ja aidosti lähteä miettimään mistä asiakkaamme on kiinnostunut ja mitä me haluamme asiasta sanoa. Tämän jälkeen tulee vaihe, jossa aikataulutetaan sisällöntuotanto, ideoidaan sisältö ja tehdään julkaisusuunnitelma, joka aikataulutetaan ja myös toteutetaan. Olemme koonneet sinulle muutaman idean, jolla voit tuottaa rajattomasti asiakastasi kiinnostavia aiheita sisältösuunnitelmaasi. 

 

Kuva 1: Merkityksen luomisen perusteet sisällöntuotannossa

 

Usein palavereissa keskitytään omaan tuotteeseen ja pohditaan miten saisimme tuotteemme ja palvelumme asiakkaille tiedoksi. Tällöin hyvin usein kysymyksen asettelu on, miten myymme tuotetta / palvelua? Kysymys on relevantti ja tietysti aiheellinen, mutta... tässä vaihtoehdossa tuote on keskiössä. Pitäisi laittaa asiakas ensin ja kysyä kysymys: Mistä asiakkaani on kiinnostunut? Tämän jälkeen ratkaisujen asemoiminen asiakkaan ostoprosessiin ei ole kovinkaan vaikea tehtävä.

Tässä muutama vinkki sisältöjen ideointiin: 

 

Merkitse muistiin asiakkaasi esittämät kysymykset

Kun tapaat asiakkaitasi kasvotusten, tai keskustelet heidän kanssaan puhelimessa, tee lista kysymyksistä, joita asiakkaasi esittää ja vie kysymykset myös sisältösuunnitelmaan. Kun vastaat asiakkaasi kysymykseen blogissa, saat luotua merkityksen sinun ja asiakkaasi välille. 

Huomioi keskustelut, jotka herättävät asiakkaissasi tunteita 

Kun keskustelet asiakkaittesi kanssa, jotkut asiat herättävät erityisesti tunteita, joko puolesta tai vastaan. Huomioi tunteita herättävät keskustelut. Kun kirjoitat, tai tuotat sisältöä niihin, saat varmasti huomion ja herätät tunteita. Oleellista on ymmärtää, myös millaisia tunteita ne herättävät, jotta voit asemoida tekstisi ja otsikkosi kannaltasi oikein. 

Käytä HubSpotin "Blog Topic"-Generaattoria

Mene osoitteeseen: http://www.hubspot.com/blog-topic-generator. Löydät työkalun, joka auttaa sinua tuottamaan asiakkaitasi kiinnostavia otsikoita. Generaattori toimii siten, että laitat kenttiin 3 substantiivia, niin generaattori antaa sinulle liudan otsikoita, joita voit työstää.

Kuva 2: HubSpot Blog Topic Generator

Sosiaalisen median keskustelut 

Kuuntele mitä sosiaalisessa mediassa keskustellaan. Mene LinkedIn Grouppeihin ja liity mielenkiintoisiin ryhmiin. Muista liittyä sellaisiin ryhmiin, jossa asiakkaasi on. Kuuntele mitä somessa puhutaan ja kirjaa ylös mielenkiintoisimmat. Shorttaa ne, joissa on eniten vastauksia ja ne joissa keskustelu käy kuumana. Jos haluat olla edellä, mene englanninkielisille sivuille. Kansainväliset ideat tulevat Suomeen viiveellä ja voit napata helposti etumatkaa kilpailijoihisi ja nauttia ajatusjohtajuusasetelmasta. Twitter on myös paikka, jossa keskustelua on paljon. Kokeile laittaa hakusanoja Twitterin hakukenttään suomeksi ja englanniksi. Katso mitä tapahtuu. 

Selvitä millaisia hakuja Googlesta tehdään

Kun kirjoitat Googlen hakukenttään hakusanan, Google ehdottaa 4 erilaista hakusanaasi liittyvää vaihtoehtoa. Näistä tiedät, mitä muut hakevat Googlesta ja voit liittää suosituimpia hakuja osaksi sisältösuunnitelmaasi. 

Googlen hakutulosten viimeisenä on myös linkkejä suosituimpiin hakuihin. Katso oheinen kuva: 

Pelillistä otsikoiden tuotanto

Tee lista asioista, joita yrityksesi tekee. Jos olet markkinointitoimisto, teet luultavasti seuraavia asioita: verkkosivut ja hakukoneoptimointi. Jos olet esimerkiksi juristi, teet luultavasti sopimuksia ja autat riitojen ratkaisussa. Seuraavaksi tee lista toimialoista, joiden kanssa haluat työskennellä: esim. suunnittelutoimistot, tuotantolaitokset ja IT- yritykset. Sitten yhdistelet rennosti aiheita. Esim: Verkkosivut IT-alalla tai sopimukset tuotantoprosessin tukena.