Blogi | Sales Communications

Minkälainen on hyvä blogiotsikko?

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 23.1.2019 7:25

Blogiotsikko on ensimmäinen asia, jota hakukoneet ja sosiaalisen median alustat tiedon etsijälle tarjoilevat kokonaisesta sisällöstä. Hakukoneoptimoinnin ja sisältömarkkinoinnin kasvun myötä vetävä blogiotsikko on yhä tärkeämpi houkutin, jolla saadaan asiakkaat oman viestin äärelle. Sen askartelusta onkin tullut sisällöntuottajan sanataidetta.

Otsikolla on siis merkitystä. Pääotsikko, eli koodikielellä H1-tason otsikko, tiivistää olennaisen sisällöstä mahdollisimman nasevaan ja merkkimäärältään suhteellisen rajoitettuun sanaketjuun. Blogiotsikko tarjoilee avainsanat koukkuina, joihin lukija mahdollisesti tarttuu. Kiinnostava otsikko myös kysyy, vastaa, väittää, haastaa taikka innostaa.

Hakukone herää otsikkoon

Blogiotsikon tarkoituksena on siis herättää sekä hakukoneiden että lukijoiden huomio mahdollisimman tehokkaasti. Otsikko houkuttelee lukemaan ja leipäteksti kertoo itse asian. Hakukoneoptimoinnin kannalta ohjeita otsikon askarteluun voi hakea esimerkiksi Googlen omasta oppaastaOptimoidusta otsikosta löytyy ainakin avainsana tai pari, joiden ympärille sisältö on kierretty.

Hakukone ei kuitenkaan pelkästään analysoi otsikkoa, vaan tutkii myös sisältöä; näkyvyyttä ei siis voi huijata lupaamalla ilmaisia ämpäreitä, jos sisältö käsittelee maksullisia kodinkoneita. Hakukoneiden tuloksissa otsikoista näkyvät vain ensimmäiset 60-70 merkkiä, joten haikurunouden muotoon pakottavan ilmaisun harjoituksista saattaa olla kirjoittajalle hyötyä myös blogiotsikkoa veistäessä.

 

Blogiotsikko vastaa sisältöä

Verkon sisällön kasvaessa räjähdysmäisesti huomiota herättävä blogiotsikko, joka on optimoitu miellyttämään myös hakukoneita, tuo parhaimmillaan huonollekin sisällölle kävijöitä. Tavoitteena ei kuitenkaan ole maksimoida kävijämäärälukua, vaan houkutella tekstin äärelle juuri ne, jotka sisällöstä ovat kiinnostuneita, oikeasti. Toisinaan käy siis niin onnekkaasti, että loistava tiivistys kirjoituksen otsikossa houkuttelee lukijan tarpeellisen tiedon äärelle, ja hänestä sukeutuu myöhemmin asiakas.

Sensaatio-otsikot myyvät vuodesta toiseen, mutta iltapäivälehdet ovat opettaneet lukijalle yhden tärkeän asian; ne harvoin vastaavat itse sisältöä. Jotta kyynistynyt lukija innostuu otsikosta, on sen pysyttävä järjen ja sisällön rajoissa. Mikäli otsikko vastaa sisältöään, lukija mahdollisesti sitoutuu sieluaan myöten tekstiin ja on myös valmis uskomaan sen, mitä hänelle kirjoituksessa kerrotaan. Tämä taas on esimerkiksi tuote- tai asiantuntijablogin viestinnän onnistumisen kannalta hyvin suotavaa. 

Kuluttaja on entistä epäilevämpi nykyisessä mediamaisemassaan. Hyvä blogiotsikko siis paitsi houkuttelee lukemaan, vastaa  myös itse sisältöä. Jos lupaa kahdeksan keinoa arjen hallintaan tai viisi laihdutusniksiä, on hyvä tarjota jotain sellaista, josta lukijalle on oikeasti hyötyä, itsestäänselvyyksien sijaan. Huippuunsa hakukoneoptimoitu otsikkokaan ei pelasta blogikirjoitusta, jonka sisältö ei täytä lukijan odotuksia.