Blogi | Sales Communications

Inbound-osaajan 10 taitoa

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 2.12.2020 13:36

Inbound-markkinointi ei ole projekti, vaan tuloksia tuottava inbound on jatkuva prosessi. Keskeinen ajatus on auttaa asiakasta merkityksellisen sisällön avulla. Toimiva sisältö lähtee asiakkaasta ja siksi inbound on asiakaskeskeistä. Inbound-markkinointi ei ole kampanja, vaan asenne.

Tässä kuvaukset kymmenestä oleellisimmasta inbound-osaajan taidosta. 

1. Sisällöntuotanto 

Jotta tehokasta Inboundia voidaan tehdä, tarvitaan monipuolista sisältöä eri kanaviin. Inbound-osaaja tuottaa kiinnostavaa ja houkuttelevaa sisältöä markkinointiin ja myyntiin asiakkaan auttamiseksi. Hän tuntee eri formaatit kuten oppaat, videot, pilarisisällöt,  postaukset, sähköpostit, verkkosivut ja botit. Sisältöjen aiheet lähtevät asiakassegmenteistä huomioiden samalla eri ostopolun vaiheet. Sisällöt auttavat potentiaalisten asiakkaiden siirtymistä vaiheesta toiseen - verkkosivukävijästä liidiksi ja liidistä asiakkaaksi. 

2. SEO (Search Engine Optimization)

Inbound-osaaja ymmärtää hakukoneoptimoinnin (SEO) tärkeyden ja tietää miten hakukone tulkitsee tietoa ja osaa hyödyntää HubSpotin SEO-työkalua. Hän ymmärtää, mitkä avainsanat ovat oleellisia yrityksen verkkosivun sisällölle, mitkä sisällöt vastaavat hakuihin sekä analysoi dataa ja optimoi sisältöä datan perusteella. Tarkoitus ei ole tulla rankatuksi kaikilla avainsanoilla, vaan tulla rankatuksi mahdollisimman korkealle yritykselle tärkeillä avainsanoilla, joita ihmiset oikeasti käyttävät. 

3. Somen hyödyntäminen

Verkkosivuston lisäksi inbound-expertti ymmärtää sosiaalisen median mahdollisuudet. Hän nostaa relevanttia sisältöä postauksina ja hankkii liikennettä sivustolle.

 

4. Mainonta 

Pelkkä relevantin ja optimoidun sisällön tuotanto ei aina yksinään riitä. Potentiaalisen asiakkaan täytyy myös löytää sisältöjen luokse. Mainonnan avulla inbound-markkinoija kertoo sisällöistä ja parantaa löydettävyyttä. Hän hallitsee Google Ads:n ja sosiaalisen median mainonnan eri muodot.

5. Teknologian hallinta

Teknisen alustan hallinta on tärkeää, jotta voidaan hyödyntää kaikkia ominaisuuksia inboundissa. On hyvä olla kiinnostunut ylläpitämään osaamistaan jatkuvasti teknologian kehittyessä, seurata aktiivisesti kehitystä ja kouluttautua tarvittaessa. 

6. Automaation ymmärrys

Automaation mahdollisuuksien ymmärtäminen ostopolun eri vaiheissa on oleellista inbound-osaajalle. Hän hallitsee workflow-työkalun ja osaa rakentaa toimivia kokonaisuuksia liidien nurturointiin.

7. Analytiikan hyödyntäminen

Inbound-osaaja seuraa analytiikkaa ja pohjaa johtopäätöksensä dataan parantaakseen markkinoinnin ja myynnin tuloksia.

8. Markkinoinnin osaaminen

Markkinoinnin kokonaiskuvan hahmottaminen ja HubSpotin markkinointityökalujen hallinta on oleellinen osa inbound-osaajan taitoja. Hän ymmärtää inbound-markkinoinnin tehokkuuden – kuinka kiinnostava ja merkityksellinen sisältö houkuttelee asiakkaita ja auttaa asiakasta menestymään.

 

9. Myynnin tuntemus

Inbound-expertti ymmärtää muutoksen myynnin metodeissa ja osaa hyödyntää HubSpotin myynnin työkalujen eri ominaisuuksia. Hän poistaa oston esteitä, auttaa potentiaalisia asiakkaita sisältöjen avulla ja ohjaa eteenpäin ostopolulla. 

10. Asiakkuuksista huolehtiminen

Inbound ei lopu asiakkuuden syntymiseen. Inbound-osaaja huolehtii asiakkuudesta koko elinkaaren ajan. Hän ymmärtää, että asiakkaan menestys = yrityksen menestys.

 

Haluatko kuulla lisää siitä, miten Akatemia voi kartuttaa sinun osaamista HubSpot-koulutuksen avulla?

Varaa aika keskustelulle kalenteristamme!