Blogi | Sales Communications

5 kysymystä kertovat, mikä CRM on oikea sinulle

Kirjoittanut Joni Laukkonen | 1.12.2015 7:58

Useilla toimialoilla kilpailu on tänä päivänä raudankovaa. Jotta pysyisit kilpailussa mukana, on sinun pystyttävä tunnistamaan sinulle oikeat prospektit ja lisäämään myyntisi tuottavuutta. Helpoiten se onnistuu, kun sinulla on erillinen paikka, johon kerätään kaikki yrityksen sisäinen asiakastieto ja jossa tuota tietoa on helppo hyödyntää.

Yritysten avainhenkilöt ovat juuri tällaisen järjestelmän perässä, mutta kaikki CRM:t eivät toimi yhtä hyvin. Kaikkia ominaisuuksia ei saa “rasti ruutuun” -periaatteella, ostamalla ensimmäisen palikan softaa, jonka myyntipuhe on hyvä. Toimiva CRM-järjestelmä ei ainoastaan säästä työntekijöiden aikaa tiedonhallinnassa, vaan voi myös aidosti lisätä heidän tuottavuuttaan olemalla se tiedonlähde, joka pitää yrityksen kurssin kohdallaan. Mutta minkälainen CRM toimii parhaiten sinun yrityksessäsi, vai tarvitsetko CRM:ää ollenkaan?

 

Kysy itseltäsi:

 

1) Mitkä ovat tavoitteeni?

Ennen kuin investoit CRM-järjestelmään, tulee tavoitteesi olla selvillä. CRM on täysin turha kapistus, jos siellä vain säilötään tietoa, joten sinulla tulee olla tiedossa, että kuinka tietoa hyödynnetään aktiivisesti yrityksesi kasvattamiseen.

  • Haluatko henkilöstösi olevan tehokkaampaa ja organisoidumpaa?
  • Onko kriittinen asiakasdata henkilöstöstä riippumatonta?
  • Haluatko antaa parempaa palvelua asiakkaillesi?
  • Tahdotko luoda enemmän kohdennettuja markkinointikampanjoita?
  • Haluatko paremmin ymmärtää juuri teidän myyntisuppilon kriittiset luvut, jotta voit kohdentaa resurssisi enemmän tuottaviin asiakkuuksiin?

  

2) Kauan käyttöönotto kestää?

Vastaus tähän kysymykseen on erilainen jokaiselle yritykselle. Kustomoidun CRM-järjestelmän rakentaminen voi viedä jopa lähes vuoden. Muut, lähinnä SaaS-pohjaiset järjestelmät, saat pystyyn alle kymmenessä minuutissa. Käyttöönottoaikahan riippuu täysin yrityksesi koosta ja tarpeista. Siihen vaikuttavat mm. käyttäjämäärä, kustomoitujen integraatioiden määrä, missä nykyinen data sijaitsee, jne.

Jos myynti- ja asiakkuusprosessit eivät ole kovin monimutkaisia, saat järjestelmän tulille nopeasti. Mutta kyse ei ole kuitenkaan nyt siitä, mikä järjestelmä lähtee nopeiten pyörimään, vaan siitä, mikä CRM voi auttaa sinua saavuttamaan asettamasi tavoitteet.

 

3) Mitä informaatiota CRM:stä tulee saada?

Tavoitteisiisi perustuen, sinun tulee määritellä minkä tyyppinen raportointi merkitsee yrityksellesi eniten. Määrittelemällä erilaiset raportit ennen investointia CRM-järjestelmään, tiedät taipuuko kyseinen järjestelmä tarpeisiisi.

Pohdi näitä:

  • Tahdotko nähdä kuukausittaisen ennusteen myyjäkohtaisesti?
  • Tarvitsetko kustomoituja näkymiä eri henkilöille?
  • Tarvitsetko raportointia myyntisuppilosi nykyhetkestä?
  • Onko myyntiprosessisi uniikki? Tarvitseeko järjestelmää kustomoida sen mukaan?
  • Mitkä filtterit ovat olennaisia?

 

4) Integroituuko CRM nykyisten työkalujen kanssa?

CRM-järjestelmän tulisi helpottaa, ei vaikeuttaa, työtäsi. Kannattaa siis ehdottomasti miettiä, mitä työkaluja tarvitset työssäsi ja minkä niistä tulee keskustella CRM:n kanssa. Järjestelmän tulisi linkittyä sähköpostisi kanssa, tallentaa puhelut ja sieltä pitäisi saada kontakti-informaatio tarvittaessa helposti.

Jos käytät markkinoinnin automaatiota, integraatio CRM-järjestelmän kanssa on olennaista, sillä silloin voit lisätä yhteistyötä markkinoinnin ja myynnin välillä, sekä näkhdä kokonaiskuvan asiakkuuksista. Kun CRM integroituu markkinoinnin automaation kanssa, pystyy se myös kertomaan sinulle käyttäjän liikkeistä verkkosivuillasi tai hänen toiminnastaan esimerkiksi ladattavien materiaalien kanssa. Tämä antaa myynnillesi faktatietoa siitä, millaisista asioista kyseinen kontakti on oikeasti kiinnostunut.

Psst… HubSpotin markkinoinnin automaatio yhdistyy saumattomasti HubSpotin CRM-järjestelmän kanssa. Jos teet, ja toivottavasti teetkin, markkinointia myös SoMessa, tämä työkalu vie eri medioista tärkeät tiedot automaattisesti myös CRM:n puolelle.

 

5) Onko CRM helppokäyttöinen? Motivoiko se henkilöstöä käyttämään järjestelmää?

Missään nimessä jokainen yritys ei tarvitse monimutkaista, eri ominaisuuksia täyteen pakattua sovellusta hallitakseen asiakkuuksia ja myyntiprosesseja. CRM:n yksinkertaisuus on piste kotiin, kun tarkoitus on saada ihmiset nopealla aikataululla työskentelemään sen kanssa vaivattomasti. Käyttäjäkokemuksen tulee siis olla intuitiivinen, ja myös tehokkuutta tulee seurata. Jos henkilöstösi käyttää 25 % ajastaan syöttääkseen informaatiota järjestelmään, sinulla on ongelma.

Ja muista: CRM:stä on hyötyä vain ja ainoastaan silloin, kun sitä oikeasti käytetään. Eli sinne tulee todella syöttää dataa ja tietoa pitää myös hyödyntää. Järjestelemä on investoinnin arvoinen vain, jos se oikeasti helpottaa liiketoimintaasi ja auttaa tuottamaan uusia asiakkaita.

 

HubSpot CRM

Nyt sinulla saattaa olla kuva siitä, että tarvitsetteko te CRM:ää, ja jos tarvitsette, mitä ominaisuuksia siinä pitäisi olla. Tässä kohtaa haluaisinkin vinkata HubSpotin ilmaisesta CRM:stä. Sitä voi käyttää yksin ilman Hubin markkinointipuolta, ja saat siihen huimasti lisäarvoa, kun otat käyttöön myös ilmaisen HubSpot Sidekickin. Erityisen upeasti Hubin CRM toimii kuitenkin silloin, kun käytössä on myös HubSpotin markkinoinnin automaatio.

Ensinnäkin, HubSpot CRM mukautuu sinun prosesseihisi, ei toisin päin. Se on myös todella nopeasti opittavissa. Näin tiimisi voi pysyä keskittyneenä siihen, minkä parhaiten taitavat, eikä heidän tarvitse tärvätä aikaa oppiakseen uuden softan salaisuuksia. HubSpot CRM on mukana kaikissa modernin myyntiprosessin tärkeimmissä tapahtumapaikoissa. Verkkosivuillasi, sähköposteissa, puheluissa, SoMessa ja niin edelleen.

Jos sinulla on jo kokemusta CRM-järjestelmistä, niin taidat tietää mistä puhutaan, kun nostetaan puheluiden ja sähköpostien kirjaukset pöydälle. No, niistä ei tarvitse huolehtia HubSpotin CRM-järjestelmän kanssa. Se toimii taustalla samaisten työkalujen kanssa, joita käytetään HubSpotissa muutenkin. Se on käytettävissä, kun sitä tarvitaan ja päinvastoin pois jaloista silloin, kun tehdään muita asioita.

 

Jos päädyit siihen, että hankit CRM-järjestelmän, muista, että sen tulee olla koko yrityksen laajuinen päätös. Kaikki vanhat kansiot poistetaan työpöydiltä ja jokainen henkilöstön jäsen sitoutuu uuteen toimintamalliin. Jätetään kaikki yhdessä vanhat kaavat menneeseen. Pähkinänkuoressa CRM järjestelmä on vain ja ainoastaan työkalu. Se on sinusta kiinni hyödyntää sitä parantaaksesi yrityksesi liiketoimintaa.