Blogi | Sales Communications

5 ilmaista työkalua sosiaaliseen mediaan

Kirjoittanut Angela Hedberg | 27.12.2018 10:57

Sosiaalisen median hallintaan on tarjolla satoja erilaisia sovelluksia ja työkaluja. Monelle voi mennä sormi suuhun katsellessaan AppStoren listauksia. Olemme koonneet viisi mielestämme mielenkiintoisinta peruskäytöltään ilmaista sovellusta, joista voi olla suurta hyötyä sosiaalisen median valloituksessa.

1. Hootsuite

Hootsuite on yksi maailman suosituimpia sosiaalisen median työkaluja. Sen myötä kun eri kanavat lisääntyvät, on myös haasteellisempaa hallita kokonaisuutta helposti. Hootsuite tarjoaa tähän pulmaan yhden ratkaisun. Sen avulla voi nimittäin hallita useita sosiaalisen median kanavia samanaikaisesti. Sovelluksen ilmaisversiossa käyttäjällä on käytettävissä neljä striimiä, jotka voivat olla eri sosiaalisen median kanavista tai eri profiileista.

 

Hootsuiten avulla sosiaalisessa mediassa voi:

 

  • Julkaista ja ajastaa viestejä
  • Seurata sisältöön sitoutumista
  • Olla vuorovaikutuksessa seuraajiin

 

Hootsuite helpottaa myös yhteistyötä tiimin kanssa, sen avulla voi määrätä tehtäviä - suoraan tiimijäsenen striimiin.

 

                           

 

Hootsuite tukee mm. Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Google+:saa, Foursquarea, WordPressiä, MailChimpiä, Redditiä, Tumblria, Vimeota and YouTubea. Hootsuiteen saa myös Instagram-liitännän, jolloin sillä voi hallita Instagram-tilejä.

 

2. Buffer

Buffer muistuttaa Hootsuitea, sillä sekin on työkalu sisällön jakamiseksi useassa kanavassa samanaikaisesti tai ajastetusti. Toisin kuin Hootsuitessa, Buffer keskittyy yksinomaan viestien ajastamiseen, mutta on ehkä yksinkertaisempi käyttää. Ilmaisversiossa pystyy ajastamaan 10 sisältöä ja käyttämään yhtä profiilia per sosiaalisen median kanava. Bufferista on mahdollista saada myös analytiikkaa julkaisujen tavoitettavuudesta ja vaikutuksesta.

 

 

Sovellus tukee Facebookia, Twitteriä, Linkediniä, Google+:saa ja Pinterestiä. Bufferista saa myös mobiilissa toimivan version. Lisäämällä Bufferin laajennuksen selaimeesi voit jakaa helposti fiidissäsi internetistä löytyneitä sisältöjä, jotka uskot hyödyttävän yleisöäsi.

 

3. Bit.ly

Bit.ly on kätevä ilmainen työkalu, jolla lyhennetään linkki kuin linkki säästääksesi arvokasta tilaa sisältöteksteissäsi. Sitä on helppo käyttää, eikä se vaadi rekisteröitymistä toimiakseen. Rekisteröitynyt käyttäjä saa yksinkertaista dataa mm. linkin klikeistä sekä maininnoista. Bitl.ly on paljon käytetty, eikä mikään markkinoiden uusin työkalu, mutta silti mainitsemisen arvoinen.

 

 

4. IFTTT 

IFTTT (If Then This That) on työkalu, joka tekee automatisoituja toimintoketjuja, niin kutsuttuja “reseptejä” kautta linjan eri sosiaalisen median kanavissa. Esimerkiksi, jos vaihdat Facebook-profiilikuvan, niin IFTTT:n avulla vaihdat samalla myös Twitter-profiilikuvasi. Sovellus voi myös tallentaa sähköpostien liitetiedostot automaattisesti Google Drive-kansioon ja sen voi liittää Google-kalenteriin, jolloin voit uudelleen ajastaa sosiaalisen median postauksia.

Käytännössä voit IFTTT:n avulla yhdistää lähes minkä vain sosiaalisen median toiminnon toisen palvelun toimintoihin. Helpppokäyttöisessä sovelluksessa on tarjolla laaja paletti valmiita “reseptejä”, joita saat käyttöösi pelkällä klikkauksella ja palveluun tunnistautumisella.

 

 

5. HASHTAGIFY

Hashtagify auttaa löytämään parhaat hashtagit Twitter-postauksiin. Kirjoittamalla hakukenttään hashtagin, jota ajattelit käyttää, näet kuinka suosittu se on. Samalla näet mitä muita hashtageja käytetään sen yhteydessä, sekä mitkä muut tilit käyttävät sitä. Näet myös hieman kyseisen hashtagin historiaa, miten se on trendannut viimeistä kaksi kuukautta.

 

 

 

 

Käytätkö Instagramia markkinoinnissa?  Instagramissa hashtageillä on suuri merkitys löydettävyydessä. Toimivien hashtagien löytämiseen kannattaa kokeilla Webstagramia. Webstagram näyttää kuinka monta kertaa kyseistä hashtagia on käytetty, sekä mitä muita hashtagejä on käytetty samassa yhteydessä. 

Sosiaalisessa mediassa näkyminen ja kuuluminen on koko ajan tärkeämpää. Sosiaalinen media on mahdollisuus, jota ei enää ole kenelläkään varaa jättää käyttämättä. Olemalla oma itsensä ja tuottamalla oleellista sisältöä oikeissa kanavissa omalle kohdeyleisölle, olet matkalla menestykseen! 

Lue myös: Instagram yrityskäytössä – asiantuntijan esimerkit ja Sosiaalinen media markkinointikeinoja – asiantuntijoiden esimerkit