Blogi | Sales Communications

5 ilmaista työkalua helpottamaan myynnin työtä

Kirjoittanut Jani Aaltonen | 14.5.2019 12:00

Myynnin ammattilaiset ovat jatkuvasti liikkeellä tapaamassa asiakkaita, soittamassa toiselle tai matkalla antamaan esitystä kolmannelle. Työntekoa voi välillä hankaloittaa se, ettei toimiston mukavuuksia voi ottaa kaikkialle samalla tavalla kuin virkistävän kahvin voi kioskilta ostaa mukaan.

Onneksi työntekoa on helpottanut huomattavasti viime vuosien kehitys puhelinten toiminnassa, sillä niitä voi nykyisin käyttää moneen muuhunkin kuin vain puheluihin. Enää ei (välttämättä) tarvitse kiivetä tuolille toimivan signaalin perässä samalla, kun yrittää kirjoittaa tärkeän puhelun muistiinpanoja taskusta löytyneiden kassakuittien taakse huonolla kynällä.

Älypuhelimiin on saatavilla lukematon määrä erilaisia applikaatioita ja lisäosia. Käytämme vapaa-ajalla sujuvasti monia sosiaalisen median sovelluksia ja pelaamme ruokatunnilla kännykällä suosittuja mobiilipelejä. Myös ammattilaisille on nykyisin tarjolla laaja valikoima erilaisia mobiilisovelluksia, joiden tarkoitus on helpottaa työntekoa. Ei siis kannata rajoittua pelkän yrityksen softaan, kun tarjolla on mainioita vaihtoehtoja myynnin toimintojen tukemiseen.

Tässä on viisi ilmaista ohjelmaa helpottamaan myyntitiimisi työtä.

 

1. Evernote

Evernote on helppokäyttöinen ja erittäin suosittu muistiinpanosovellus, jonka avulla on helppo kirjata ylös muistiinpanoja vaikkapa kokouksessa. Evernoten avulla voit luoda projektin tehtäväluettelon, kirjoittaa muistutuksen tai ottaa kuvan piirustuksesta. Muistiinpano voi sisällöllisesti olla minkälainen vain tekijä haluaa sen olevan. Dokumenttiin voi liittää kuvia, kirjoittaa käsin tai piirtää. Luotuja muistiinpanoja voi käyttää muilla alustoilla tai ohjelmistoilla, ja ne ovat käytettävissä ikuisesti.

Evernoten mobiilisovellus on saatavilla Androidille, iOS:lle, Windows Phonelle, BlackBerrylle ja WebOS:lle. Luonnollisesti siitä on olemassa maksuton versio, mutta sovelluksen laajemmat käyttömahdollisuudet ovat maksullisia. Ilmaistilillä käyttäjä voi luoda muistiinpanoja, muistikirjoja, käyttää Google Mapsia, äänittää ja ottaa kuvia. Kuviin voi lisätä otsikon, tekstiä, liitteitä ja avainsanoja. Tavallisten muistiinpanojen tekstiä voi lihavoida, kursivoida, alleviivata ja sitä voi luetteloida ja numeroida. Muistiinpanoihin voi liittää myös äänitteitä, ja lisäksi Evernotessa on puhetunnistus. 

Tutustu Evernote-sovellukseen.

 

2. Scannable

Scannable on kätevä mukana kulkeva väline, jonka avulla voit puhelimella kuvia ottamalla skannata asiakirjat, käyntikortit ja kuvat suoraan evernoteen. Nykyisin työnteko painottuu yhä enemmän mobiililaitteisiin, joten harva jaksaa tai pystyy kantamaan painavaa toimiston skanneria käsilaukussaan. Valitettavasti Scannable on tällä hetkellä saatavilla vain iPhonelle ja iPadille.

Hanki Scannable täältä: https://itunes.apple.com/us/app/evernote-scannable/id883338188?ls=1&mt=8

  

3. Slack

Slack on pilvessä toimiva applikaatio, jonka avulla ihmisten on helppo kommunikoida keskenään. Chat-tyylisesti toimivassa Slackissa voit keskustella työkavereittesi tai asiakkaidesi kanssa. Slack on jakanut kommunikoinnin kolmeen eri tapaan:

  • Channels: Organisoi tiimisi keskustelun avoimiin chattikanaviin. Voit luoda kanavia eri projektien tai aihealueiden ympärille.
  • Private Channels: Luomalla salaisia kanavia pidät keskustelun yksityisenä, niin, että vain kutsumasi jäsenet näkevät keskustelun sisällön.
  • Direct Messages: Slackissa voit myös lähettää yksityisviestejä suoraan työkaverille tai asiakkaalle.

Slack on mahdollista ladata desktop-version ja nettiversion lisäksi mobiilisovelluksena iOS:lle, Android:lle ja Windows Phone:lle (beta).

Tutustu Slackiin.

 

 

4. Mobile CRM

Asiakkuudenhallinta (engl. customer relationship management, CRM) on käsite, joka sisältää asiakaslähtöisen ajattelutavan organisaatiossa sekä siihen liittyvät tietojärjestelmät.

Mitä CRM-järjestelmää yrityksesi käyttääkään, hanki saman järjestelmän mobiilisovellus puhelimeesi. Näin sinun ei tarvitse päivän päätteeksi päivitellä järjestelmäsi tietoja tietokoneella, vaan voit päivittää tietoja päivän aikana jouhevasti asiakaspuheluiden, tapaamisten ja muun ohella.

Jos käytät HubSpotin CRM:mää, hanki mobiili versio täältä.

Jos sinulla ei vielä ole CRM-järjestelmää, tutustu HubSpot CRM:mään täältä.

 

5. LinkedIn

LinkedIn on verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline. Sen käyttäjät voivat rakentaa profiiliinsa ansioluettelonsa, listata harrastuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Sen avulla voit saada ja antaa suosituksia entisiltä kollegoilta ja esimiehiltä. LinkedIn ei varsinaisesti ole työnhakusivusto, vaan sitä voidaan pitää keinona laajentaa omaa verkostoa ja saada sitä kautta mahdollisia työtarjouksia sekä löytää hakemiansa työntekijöitä.

Kätevän mobiiliapplikaation avulla käyttö on vaivatonta. Vinkkinä, ei kannata lähteä tärkeään tapaamiseen ilman, että edes tsekkaa toisen osapuolen Linkedin-profiilia ensiksi. Sen avulla saat nopeasti selkeän kuvan toisen työnkuvasta ja työhistoriasta.

Tutstu LinkedIn mobiiliin.

 

LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator on lisäosa LinkedIniin. Applikaatio on ilmainen, mutta sen lataaminen ja käyttö vaatii maksullisen LinkedIn-version. Sen avulla esimerkiksi prospektointi on helppoa, sillä applikaatiolla saat käyttöösi algoritmin, joka antaa räätälöityjä liidisuosituksia. Myynnin keskiössä toimii luotettavan suhteen rakentaminen osapuolten välillä ja LinkedIn Sales Navigatorin avulla myynnin ammattilaisten on helppo rakentaa tuota luottamusta omissa ja yrityksesi verkostoissa.

Tutustu LinkedIn Sales Navigator:iin.